MST-PSB (Bekymringsfull seksuell atferd) tilbys nå i enkelte MST-team i Norge. Dette er en behandling rettet mot barn og unge fra 10-18 år med bekymringsfull seksuell atferd. I denne artikkelen gir forfatterne et nærmere innblikk i hva dette nye behandlingstilbudet går ut på.
Vi har god kunnskap om hvilke intervensjoner for barn og unge som virker, men vi har for lite kunnskap om hvordan ulike komponenter i intervensjoner virker for den enkelte familie. I prosjektet Støtte til mestring ønsker vi å tenke nytt om forskning og utviklingsarbeid i forebyggende intervensjoner; innovasjon skjer i samarbeid mellom brukere, praktikere og forskere.
Hvordan følger barndommen oss gjennom livet? Og hvordan kan forskning på dette bidra til utvikling av intervensjoner?
Fattigdom, omsorgssvikt og mislykket skolegang og utdanning kan gjøre gjenger til et fristed: et sted med anerkjennelse, respekt og tilhørighet. Nina Irene Jon, førsteamanuensis ved Politihøgskolen, drøfter i denne artikkelen gjengkriminalitet i lys av marginalisering og maskulinitet.
Utredningen om kjønnsforskjeller i skoleprestasjoner og utdanningsløp (NOU 2019:3) går ikke langt nok med hensyn til forslag til reformer i skolen, skriver Gunn Elisabeth Birkelund, professor i sosiologi ved Universitet i Oslo. Bør elevene få mer frihet i valg av fag? Så får vi heller akseptere at det er kjønnsforskjeller i elevenes interesser?
«Barnevernet tar barna om du gjør en liten ting feil». Det fikk Mande høre av bekjente da hun kom til Norge. PMTO-kurs ble et sted å få svar på spørsmål om både barnevern og om måter å oppdra barn på i Norge. Og hun fikk inspirasjon til en ny drøm.
Mange av metodene som anvendes for atferdsproblemer er utviklet i USA. Vi undrer oss over om det er noe i begrepsbruken som kan gi feilaktige assosiasjoner i en norsk kontekst. Er det begreper vi ikke forstår slik de er ment å bli forstått? Er man i noen grad «lost in translation»?
Forskere snakker ofte om «signifikante resultater» når de mener å ha unnet ‘virkelige’ forskjeller, for eksempel mellom en ny behandlingsmetode og vanlig praksis. Men det er viktig også å bruke holdepunkter utenfor statistikken. Sunn fornuft, kritisk sans og vurdering av praktiske implikasjoner er vesentlig i en vurdering av om et tiltak har effekt.
I utdanningssamfunnet er det å ikke mestre skolen et tegn på mulige problemer senere i livsløpet. En grunnleggende strategi for bekjempelse av sosial ulikhet er utviklingen av gode barnehager.
Her følger sammendrag av fagfellevurderte artikler, bøker og bokkapitler fra Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge gjennom det siste halvåret.
|
|
|
Nettredaktør: Ida Viksveen Larsen. Ansvarlig redaktør: Kristine Amlund Hagen. ©2022 | Personvern og informasjonskapsler | Tilgjengelighetserklæring |