Program i PDF
Torsdag 16. september
09:00-10:00 Registrering - Kaffe
10:00-10:30 Velkommen ved Anne Arnesen og Wilhelm Meek-Hansen, Atferdssenteret,
og elever fra Rustad skole i Oslo
Åpning ved Kunnskapsminister Kristin Halvorsen
10:30-11:30 Implementing PBIS: Organization and System Change
Dean Fixsen, Universitet i North-Carolina, USA
PBIS (PALS) er en effektiv modell for å reduserer atferdsproblemer og forbedre læringsmiljøet. Modellen er godt beskrevet og nøye evaluert. Likevel har vi ikke tilsvarende erfaring for hva som kreves for å implementere modellen etter forutsetningene for å oppnå best mulige resultater for skolen og elevene. Denne presentasjonen vil fokusere på hvilke faktorer som må ligge til grunn for en effektiv og vellykket implementering av PBIS (PALS) og andre evidensbaserte metoder i skolen.
11:30-12:00 Kaffe og frukt
12:00-13:00 Implementation Drivers and Coaching Competence
Dean Fixsen, Universitet i North-Carolina, USA
Ettersom skoler tar i bruk PBIS (PALS) og andre modeller, blir det viktig å kjenne til hvilke påvirkningsfaktorer som er betydningsfulle for implementeringen (Implementation Drivers). Disse inkluderer utvikling av personalets kompetanse, etablering av skoleledelsens administrative og faglige støtte, og hvordan skolesystemer kan tilpasse seg nye arbeidsmetoder for utvikling og forbedring. Denne presentasjonen vil fokusere på hvordan interne veiledere (PALS-teamets leder) og eksterne veiledere (skolens PALS-veileder) kan lære opp og veilede (coache) skolens personale på best mulig måte.
13:00-14:00 Lunsj
14:00-15:30 Parallellsesjon- les her
15:30-16:00 Kaffe og kake
16:00-17:30 Parallellsesjon - les her
17:30 Sosialt samvær og postersesjon i foajeen
Fredag 17. september
08:00-08:30 Kaffe
08:30-09:30 I-PALS - skolefaglig og sosial mestring, to sider av samme sak!
Anne Arnesen og Wilhelm Meek-Hansen, Atferdssenteret
Integrering av PALS og "Respons til intervensjon" (RtI) i en helhetlig modell for forebygge problemutvikling og fremme elevenes sosiale og skolefaglige kompetanse.
09:30 - 10:00 Kaffe og frukt
10:00 - 11:30 Forum for erfaringsdeling les her
11:30 - 12:30 Lunsj
12:30 - 13:45 "Time for nettverk"
Dette er en samling for de aktuelle nettverkene som skolene deltar i lokalt/interkommunalt eller regionalt. Nettverkstimen ledes av PALS-veileder.
1. Status/vurdering i forhold til implementering: Hva har vi oppnådd så langt?
2. Ideer/ny kunnskap fra konferansen: Hva har inspirert oss – hva har vi lært som kan komme til nytte for vårt videre arbeid med PALS
3. Handlingsplaner: Hva skal vi legge vekt på/prioritere i den videre implementeringen av PALS fremover
– den enkele skole/felles i nettverk?
12:30 - 13:45 Hva skal til for å sikre god implementering av PALS på kommunalt nivå?
Arild Sandvik, rektor Harestua skole og Thorfinn Oustorp, rektor Mysen skole
13:45 - 14:00 Kaffe og kake
14:00 - 15:00 Læring i motbakke: Barn i krise og barn som lever under harde vilkår
Kan vi skjerme dem mot skolens motvind og klabbeføre?
Magne Raundalen, Senter for krisepsykologi i Bergen
15:00 Vel hjem