«Folkehelse og livsmestring» ble innført høsten 2020 med store forventinger. Men begrepsinnholdet er fortsatt uklart og det fører med seg mange utfordringer, skriver Terje Ogden, seniorforsker ved NUBU.
Da samfunnet stengte ned i mars 2020 innebar det en akutt utfordring for terapeutisk virksomhet i Norge. Det rammet særlig ungdom og familier som står i svært utfordrende situasjoner.
Kvalitetssikringssystemet Amelia er essensielt for å sikre god implementeringskvalitet i kommunale tjenester som implementerer forebyggingsprogrammet TIBIR.
I gjennomsnitt viser en elev i hver klasse tegn til skolevegring. Tidlig intervensjon er grunnleggende for å bryte prosessene bak skolevegringen. Like viktig er å forebygge skolefravær og skolevegring.
Her følger sammendrag av fagfellevurderte artikler, bøker og bokkapitler fra Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge gjennom det siste halvåret.
Her følger sammendrag av fagfellevurderte artikler, bøker og bokkapitler fra Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge gjennom det siste halvåret.
Her følger sammendrag av fagfellevurderte artikler fra Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge gjennom det siste året.
Reven vet mange ting, men pinnsvinet vet én stor ting. Gode hjelpetjenester for barn og ungdom trenger både revens og pinnsvinets perspektiv.
På Harestua barne- og ungdomsskole har rektor Arild Sandvik arbeidet for livsmestring i skolen lenge før det ble et eget fag. Han bare tenker ikke på det som livsmestring.
Mirakelmedisin eller ulv i fåreklær? Elisabeth Myhre Lie, Høgskolelektor ved Politihøgskolen, ser nærmere på denne problemstillingen.
|
|
|
![]() |
Våre nettstederwww.pmto.no
|
|
Nettredaktør: Inger-Hege Utgarden. Ansvarlig redaktør: Kristine Amlund Hagen. ©2022 | Personvern og informasjonskapsler |