Konferansen «Læring, læringsmiljø og psykisk helse» samler forskere, fagutviklere og beslutningstakere fra to felt sammen; læring og psykisk helse. Målet er å utvikle forståelsen av sammenhengen mellom psykisk helse, læring og læringsmiljø. Det siste er blant Anne Arnesens hjertesaker, og hun har da også representert Atferdssenteret i planleggingen av konferansen.
Vennskap, tilhørighet og mestring
Også Atferdssenterets forskningsdirektør, Terje Ogden, er på plass. Han åpner konferansens andre dag. Hans utgangspunkt er at tiltak virker best når psykisk helse inngår i den vanlige undervisningen heller enn å behandles som et eget tema.
Vennskap, tilhørighet og mestring er kanskje det nærmeste vi kommer til en universell vaksine mot psykiske helseproblemer, og skolen egner seg utmerket til å fremme slike opplevelser (sitat Terje Ogden).
Dialog og kunnskapsdeling
I løpet av disse to dagene – 11. og 12. november − vil forskere presentere sentrale arbeider fra begge felt, og fagutviklere vil dele erfaringer fra prosjekt på skolearenaen. Dialog og utveksling av kunnskap, det er hva det dreier seg om, og konferansen ønsker å bidra med kunnskap som kan inngå i et komplekst og velinformert beslutningsgrunnlag i dette spennende og fremtidsrettete «samhandlingsprosjektet».