Fanny Jervell Hult har i oppgaven benyttet data fra Atferdssenteret, og har hatt Terje Ogden, forskningsdirektør samme sted, som sin veileder.
Målet for studien
I sin studie ville Jervell Hult undersøke endringer hos barna etter at foreldrene hadde fått rådgivning. Både endringer i sosial kompetanse og i to tilhørende komponenter; selvregulering og relasjon til jevnaldrende.
Hvem deltok?
Etter noe frafall gjensto det 187 deltakere, hvorav 95 fikk foreldrerådgivning gjennom TIBIR, og en kontrollgruppe på 92, som hadde mottatt andre tilbud i kommunen.
Rådgivning førte til endring
Resultater fra analysene av datamaterialet viste at foreldrerådgivningen skapte endring både i sosial kompetanse og i komponentene selvregulering og relasjon til jevnaldrende. Det var ingen signifikant større endring i én av komponentene framfor en annen. Tendensen i materialet pekte likevel i retning av at foreldrerådgivning hadde en noe større effekt på selvregulering enn på relasjon til jevnaldrende.
Oppløftende for TIBIR
Foreldrerådgivning innenfor TIBIR styrker altså den sosiale kompetanse hos barn med begynnende eller allerede utviklete atferdsvansker. Studien viser også endring i både selvregulering og relasjon til jevnaldrende.
Dette er oppløftende for TIBIR, hvor målet nettopp er å stanse og snu en negativ utvikling og å fremme en mer gunstig atferd hos barna.
Funnene gir økt kunnskap om endring i barns sosiale kompetanse etter foreldrerådgivning, og kan ha betydning for hvordan behandlingsintervensjoner tilpasses ulike familiers behov.
Illustrasjon: Colourbox