Hele fem forskningsmiljøer, deriblant Atferdssenteret, deltar i en ny, omfattende og langsiktig registerstudie.
Prosjektledelsen til Langtidseffekter av skoleintervensjoner og skolemiljø – en registerstudie ligger ved Frischsenteret. De øvrige tre samarbeidspartnerne er Statistisk sentralbyrå og universitetene i henholdsvis Bergen, ved UniResearch (RKBU), og Oslo (Samfunnsvitenskapelig fakultet).
Prosjektet, som starter nå i høst og vil vare ut året 2018, finansieres av Norges forskningsråd over FINNUT-programmet, i tillegg til at to av samarbeidspartnerne bidrar med ett til to årsverk.
Antimobbing og PALS
Med mål om å forebygge og redusere problematferd og mobbing i skolen, har Olweus-programmet (Olweus-programmet mot mobbing og antisosial atferd) og PALS (Positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen) blitt innført i mer enn 680 barne- og ungdomskoler i Norge i årene 2000−2010.
Hvilke – om noen – effekter har dette hatt?
Begge programmene kan vise til positive kortsiktige effekter. Men hvilke effekter gir disse to programmene på lengre sikt?
Resultatmåling på et bredt spekter
Prosjektets ambisjon er å identifisere langsiktige effekter av disse to store og skoleomfattende intervensjonsmodellene. Og det på et bredt spekter av resultater, både innenfor og utenfor skolen, målt i ungdomsårene og i tidlig voksenalder.
Ved hjelp av longitudinelle registerdata, vil prosjektet se på utdanning, arbeid, trygd, kriminalitet og helse. Selv små effekter kan gi store gevinster – både for den enkelte og for samfunnet.
Samarbeid over landegrensene
Prosjektet vil samarbeide med disse utenlandske forskerne:
- Catherine P. Bradshaw (John Hopkins Center for Prevention of Youth Violence, USA)
- Donna Cross (Faculty of Medicine, Dentistry and Health Sciences, University of Western Australia)
- Bo Vinnerljung (Institutionen för socialt arbete, Sverige).
Illustrasjon: Colourbox
Langversjon norsk:
Langtidseffekter av skoleintervensjoner og skolemiljø – en registerstudie
English version:
Long-term effects of school-wide interventions and school environment using longitudinal register data