Onsdag 18.september vil en rekke forskere og spesialrådgivere fra NUBU gå inn i tematikken om bærekraftige utviklingsmiljø for barn. Hva betyr dette i hjem, skole, barnehage, lokalsamfunn og for fritidsmuligheter? Og hvordan skaper vi gode oppvekstsvilkår i barnehagen, skolen og familien?
Barns rett til utvikling
Hva er så bærekraftig miljø for barn? Den grunnleggende rettighet for barn i moderne samfunn er retten til utvikling, retten til hva som ofte begrepsfestes som an enabling environment – et miljø som sikrer og stimulerer utvikling.
– I et samfunn som preges av sammensmeltingen av muligheter og risiko, hvor utenforskap og frafall er mulighetenes skygge, er betingelser for utvikling mer enn noensinne grunnleggende, sier Ivar Frønes, seniorforsker ved NUBU.
Frønes vil lede fagdagen. Utenom sin stilling ved NUBU er han professor emeritus i sosiologi ved Universitetet i Oslo, og er forfatter av flere bøker, blant annet boka «Den krevende barndommen» (2018, Cappelen Damm Akademisk).
Manglende utviklingsmuligheter blant nåtidens barn skaper framtidens sosiale ulikhet
Moderne barns fattigdom er en utviklingsfattigdom. En fundamental mekanisme i utviklingen av ulikhet for barn er frafall i utdanningssystemene. Manglende utviklingsmuligheter blant nåtidens barn skaper framtidens sosiale ulikhet.
Det moderne velferdssamfunn tilbyr muligheter som for et par generasjoner siden bare kunne oppnås av et lite mindretall: fra barns perspektiv er velferdssamfunnet et mulighetssamfunn.
Men mulighetssamfunnet er også et risikosamfunn, påpeker Frønes.
– Begreper som frafall og dropout forteller ikke bare om forholdet til utdanning, de forstås som sannsynlighet for å falle fra i livsløpet. Frafall er kritisk for den enkelte, og kritisk for et samfunn som er avhengig av at en stor del av befolkningen bidrar i arbeidslivet.
Moderne barnefattigdom handler om ulikhet i betingelser
For barn handler den grunnleggende likhetsproblematikk om likhet i muligheter. Samtidig forteller andelen som er i risikosonen for å falle ut av et produktivt livsløp at formell likhet i muligheter ikke sikrer likhet i faktiske utviklingsmuligheter. Moderne barnefattigdom handler om ulikhet i betingelser, som skaper ulike utgangspunkt for deltagelse i samfunnets muligheter. Bekjempelse av barns fattigdom handler om å sikre alle barn utvikling og deltagelse.
– Et bærekraftig miljø er miljøet som sikrer alle barn gode betingelser for utvikling, og som forhindrer frafall og utenforskap. Men hvordan skaper vi slike miljøer? Og hvordan bekjemper vi utviklingsfattigdom? Det er dette denne dagen vil handle om, avslutter Frønes.
Arrangementet er gratis, og er egnet for alle som arbeider med barn og unge, og for studenter innenfor fagfeltet.
Sted: Amalie Skram, Litteraturhuset
Tid: Onsdag 18. september kl. 09.00 – 14.00
Klikk på lenken for påmelding:
http://www.deltager.no/nubu/hva_er_et_baerekraftig_oppvekstmiljo_18092019
Program
09.00 Kaffe og te
09.15 – 09.30 Bærekraftige miljø: Hva innebærer det for moderne barns oppvekst? ved Ivar Frønes, seniorforsker NUBU
09.30 – 10.30 Å sikre bærekraftige miljø: Tiltak rettet mot barn, unge og familie ved Kristine Amlund Hagen, forskningsdirektør og Anett Apeland, assisterende fagdirektør utviklingsavdeling barn, NUBU
10.30 – 10.45 Pause
10.45 – 11.45 Hvorfor og hvordan sikre et bærekraftig lærings- og oppvekstmiljø i barnehager og skoler? ved Mari-Anne Sørlie, forsker, og Anne Arnesen, spesialrådgiver, NUBU
11.45 – 12.30 Lunsj
12.30 – 13.30 Å sikre bærekraftige miljø: Hvordan forstå og bekjempe negative prosesser og mobbing ved Thormod Idsøe, forsker, og Frode Heiestad, spesialrådgiver, NUBU
13.30 – 13.45 Å realisere konvensjonen om barns rettigheter ved Ivar Frønes, seniorforsker NUBU
14.00 Vel hjem