Ungsinn-panelet klassifiserer PALS som «et funksjonelt virksomt tiltak på evidensnivå 3». Ungsinn finner at PALS er «godt beskrevet gjennom flere norske og internasjonale fagartikler, i en egen fagbok og i bokkapitler i tillegg til at det er mye litteratur om den amerikanske PBIS». En finner videre at «det er en logisk sammenheng mellom målsettinger, metodevalg og målgruppe», og at «mekanismene man i PALS antar fører til mindre atferdsproblemer, positive atferdsmønstre og et godt læringsmiljø er forankret i psykologisk og pedagogisk teori og empiri».
En større studie på gang
Det pågår en større evalueringsstudie av PALS med 10 000 elever fra 65 barneskoler over hele landet. Resultatene forventes å være tilgjengelige i 2013, og ved Atferdssenteret ser en ikke bort fra at resultatene fra denne kan heve evidensnivået ytterligere.
Implementeringen
PALS-modellen implementeres etter en grundig strategi, som sikrer at skolene som deltar har de nødvendige forutsetninger for å kunne ta i bruk modellen, og at denne kunnskapen vedlikeholdes over tid. Modellen har også flere kvalitetssikringsrutiner og følger rutinemessig evaluering av implementeringsgrad og kvalitet i hver enkelt skole.
Les hele klassifiseringen og vurderingen på ungsinn.no
Illustrasjon: Ungsinn