I avisa leser vi vitnesbyrd som «Før kunne jeg lese en tekst flere ganger uten å forstå den. Nå holder det å lese den én gang», «Det har vært gøy. Jeg liker å jobbe hardt – selv med lesing» og «Nå forstår jeg mye mer av det jeg leser, og jeg er blitt mer ivrig på å lese».
Det ti uker lange forskningsprosjektet ble ledet av professor Jørgen Frost ved Institutt for spesialpedagogikk. Prosjektet involverte fjerde- og femteklassingene ved skolen fem uker før jul og fem uker utpå nyåret.
Hafslundsøy skole – en PALS-skole
Hafslund skole er en PALS-skole, en forutsetning for å kunne delta i prosjektet. PALS er en modell som skal styrke barns skolefaglige og sosiale kompetanse. Modellen retter seg mot å forebygge og mestre atferdsproblemer i skolen, og den norske modellen er utviklet ved Atferdssenteret.
– Flyr gjennom klasserommet
Ikke bare var elevene fornøyde. Også kontaktlærer Ann-Kristin Sterner var full av lovord om undervisningsopplegget. Til Sarpsborg Arbeiderblad forteller hun om elever som tidligere har vegret seg for å lese, fordi de ikke har følt at de har mestret det, men som nå synes det er gøy å lese. Også kollega Anny Gressum Aas bemerket utviklingen hun kunne se hos alle elevene:
– De har fått et større ordforråd og bruker mer avanserte ord. Kompliserte ord som mikroorganismer, forbrenningsanlegg og avsetningsbergarter har flydd gjennom klasserommet som det naturligste i verden.
Kilde: Sarpsborg Arbeiderblad 1.3.2013
Illustrasjonsfoto: Colourbox