PALS-studien ved Atferdssenteret er den første studien i verden der en ser på hele modellen under ett. PALS står for positiv atferd, støttende læringsmiljø og samhandling i skolen.
I et intervju i juninummeret av Bedre Skole forteller forsker Mari-Anne Sørlie om den store evalueringen hvor de første resultatene er under publisering.
Tusenvis av spørreskjema ligger til grunn. Totalt 85 000 svar, innsendt av
- 3 695 lærere, styrere og andre skoleansatte
- 12 050 elever
- 2 750 foreldre
Hva viser forskningen?
Forskningen viser at omfanget av mer og mindre alvorlig problematferd reduseres betydelig både i og utenfor klasserommet, og at PALS bidrar til et bedre klassemiljø og til økt inkludering av utfordrende elever.
- Færre elever med problematisk atferd ble trukket ut av klassen. Antallet ved et utvalg PALS-skoler sank med 37,5 prosent over en treårsperiode. Mens i en gruppe kontrollskoler, som ikke har PALS, økte omfanget med 54 prosent.
- PALS synes å ha størst effekt på utagerende atferd, men har også positiv innflytelse på innadvendt problematikk, som ensomhet, tilbaketrukkethet og engstelse.
- Elever med innvandrerbakgrunn synes særlig å profitere på PALS.
- Også skolens ansatte har mye å hente – gjennom økt mestringsopplevelse. Dette gjelder både den kollektive opplevelsen og den individuelle. De utvider også betydelig bruken av proaktive og positive undervisningsstrategier i sin daglige praksis.
- Risikoelevenes atferdsutvikling er dessuten signifikant mer positiv i PALS-skoler enn i andre skoler.
Fra fire til sekstifem skoler
Den første PALS-studien var en mindre undersøkelse på de fire første skolene som tok i bruk PALS. Til Bedre Skole forklarer forsker Mari-Anne Sørlie dette på denne måten:
– Atferdssenteret ønsket da å gå forsiktig ut, fordi vi ikke ønsket å tilby tiltaksmodellen til flere skoler før vi visste at det var hold i det senteret hadde å tilby skolene. Denne første evalueringen ga lovende resultater, men studien var for liten til å kunne trekke noen sikre konklusjoner om PALS-modellens nytteverdi.
I 2007 startet en derfor arbeidet med en større studie, hvor 65 barneskoler ble fulgt over fire år. Dette er den første studien i verden der man ser på utbyttet av hele modellen under ett. Intervjuet i Bedre Skole tar også opp spørsmål omkring forskningsopplegg og habilitet.
Kilde: Bedre Skole nr. 2, 2015, side 28–29. PALS evaluert: Hvordan man kan vite hva som virker. Av Tore Brøyn.
Illustrasjoner: Colourbox