På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har forskere ved Atferdssenteret skrevet en rapport om bruk av barnehage ved to års alder.
En fant et høyere nivå av empati og samarbeidsferdigheter hos barn i barnehager med høyere andel barn per voksen. Det er viktig å merke seg at målene på empati og samarbeid kun fanger en liten del av barnas sosiale kompetanse, og at det generelt er vanskelig å måle dette fenomenet på en god måte hos små barn.
Analysene av sammenhengen mellom barneutfall og strukturelle kvalitetsindikatorer i barnehagen viser generelt svært få signifikante resultater og i hovedsak små eller svært små sammenhenger.
Foreløpige funn
Derimot har en funnet at det i hovedsak er små eller svært små sammenhenger mellom strukturelle kvalitetsindikatorer på barnehagenivå og barnas sosiale utvikling. Forskerne mener det er viktig å betrakte funnene i denne rapporten som foreløpige. Flere momenter vil kunne testes når større deler av data fra Barns sosiale utvikling blir tilgjengelig.
En videreføring
Problemstillingene er utarbeidet av Kunnskapsdepartementet i samarbeid med Henrik Daae Zachrisson (forsker) og Agathe Backer-Grøndahl (doktorgradsstipendiat), begge fra Atferdssenteret. Analysene i rapporten viderefører et tidligere oppdrag fra Kunnskapsdepartementet der en undersøkte om sosial kompetanse og atferd blant to-åringer i barnehagen hadde sammenheng med barnehagefaktorer og tidlig utvikling (Zachrisson, Nærde, Janson og Ogden, 2011).