14:00-15:30 Parallellsesjon
1.1 Erfaringar frå to parallelle prosessar - skulesamanslåing og PALS, ut frå ulike
perspektiv
Halsnøy skuleog Åshild Askeland Johnsen, Kvinnherad PPT
1.2 RtI – respons til intervensjon. Organisering av skoleomfattende innsats for å
fremme elevenes skolefaglige og sosiale ferdigheter
Harestua, Grua, Veien og Berger skoler, Anne Arnesen og Wilhelm Meek-Hansen,
Atferdssenteret
1.3 Funksjonsbasert vurdering som basis for individuelle støttetiltak
Morten Hendis, Torshov kompetansesenter
1.4 Steg for steg – et forebyggende sosialt ferdighetstreningsprogram
Jan Erik Ruud, Prososial
1.5 Teamarbeid – en reise uten kart og kompass
Kjetil Hansen, PPT Karmøy og Lasse Dahl, Brusetkollen skole- og ressurssenter
1.6 Relasjonsarbeid i møte med barn og ungdom som er i fare for, eller som har
utviklet samspillsvansker
PALS-opplæring for nyansatte
Hege Ross,Tverlandet skole
1.7 Trivselsprogrammet - mot mobbing og for økt trivsel
Åsen skole og Finstad skole
1.8 Å lede en PALS-skole: Skolelederens rolle
Arild Sandvik, Harestua skole
1.9 Klasseledelse – fra en klasseleders perspektiv
Grethe Sandvik, Rotnes skole
16:00-17:30 Parallellsesjon
2.1 Å lede en PALS-skole: Skolelederens rolle
Arild Sandvik, Harestua skole
2.2 Implementeringskvalitet: Bruk av måleinstrumenter for vurdering
av implementeringsgrad
Wilhelm Meek-Hansen og Ingrid Madslien, Atferdssenteret
2.3 Relasjonsorientert klasseledelse – de praktiske grepene
Kjetil Hansen, PPT Karmøy og Lasse Dahl, Brusetkollen skole- og ressurssenter
2.4 Kjennetegn ved gode prosesser i implementeringen av PALS
Ingunn Byrkjedal, Statped Vest og Morten Hendis, Torshov Kompetansesenter
2.5 Atferdsstøtteprogrammet ”Sjekk inn - sjekk ut” (SISU) og behandling av
SWIS-SISU data.
Anne Arnesen, Atferdssenteret
2.6 SNAP (Stop Now And Plan) som skolebasert individuelt støttetiltak
Tone Ødegård Auli. Åsen skole
2.7 Relasjonsarbeid i møte med barn og ungdom som er i fare for, eller som har
utviklet samspillsvansker
Hege Ross, Tverlandet skole
2.8 Tilsyn – hvordan skape arenaer med voksenstyrte og elevstyrte fysiske aktiviteter
for å unngå konflikter og skape proaktiv samhandling
Hanne Fonn, Vassenden skule og Sunde skule
2.9 Nødvendigheten av evidens når vi skal hjelpe barn med atferdsvansker
John Kjøbli, Atferdssenteret