PALS er en norsk tilpasning av de skoleomfattende modellene for SW_PBIS (School-Wide Positive Behavioral Intervention and Support) som bl.a. er utviklet ved Universitetet i Oregon. NUBU har videreutviklet og tilpasset modellen for norske forhold.
PALS-modellen er basert på forskning og kunnskap om hvilke tiltak som er virksomme for å fremme et trygt læringsmiljø og sosial og skolefaglig kompetanse hos elevene. Les mer om forskningen
Frode Heiestad, spesialrådgiver ved NUBU gir deg en kjapp innføring i hvordan PALS støtter skolene i å skape et trygt og godt læringsmiljø.
Modellen har også som målsetting å øke de ansattes kompetanse gjennom å utvikle skolen som en lærende organisasjon. De ansatte får grunnleggende opplæring i universelle forebyggende tiltak som kommer alle elevene til gode. I tillegg får de opplæring i individuelle tiltak for de elevene som trenger ekstra sosial eller skolefaglig opplæring og støtte.
En forutsetning for at skoler skal ta i bruk PALS er at de har et langsiktig perspektiv på arbeidet med å fremme et godt læringsmiljø, og at de benytter seg av de systematiske kvalitetssikringsverktøyene som modellen inneholder.