Diskusjoner rundt bruken av evidensbaserte tiltak i skolen preges av en motsetning mellom ideer om kvalitetssikring og profesjonell autonomi. Men trenger det ene å utelukke det andre?
Samspillet mellom praksis og forskning er grunnleggende i NUBUS virksomhet. Dette samspillet er perspektivet i KONTEKSTonline.
"I et samfunn som er opptatt av sosial ulikhet er det grunnleggende urettferdig hvis de som har størst behov for tjenester har størst problemer med å nå fram til dem". Vi har intervjuet Mari Trommald, direktør i Bufdir.
Reven vet mange ting, men pinnsvinet vet én stor ting. Gode hjelpetjenester for barn og ungdom trenger både revens og pinnsvinets perspektiv.
Den 1. januar 2022 trådte barnevernreformen i kraft. Men hvordan oppfattes og forstås reformen av kommunene selv? Og hva er egentlig reformen? Vi har snakket med Ivar Bøe, barnevernleder i Oppdal og Rennebu.
Her følger sammendrag av fagfellevurderte artikler, bøker og bokkapitler fra Nasjonalt utviklingssenter for barn og unge gjennom det siste halvåret.
I utdanningssamfunnet er det å ikke mestre skolen et tegn på mulige problemer senere i livsløpet. En grunnleggende strategi for bekjempelse av sosial ulikhet er utviklingen av gode barnehager.
|
|
|
Nettredaktør: Ida Viksveen Larsen. Ansvarlig redaktør: Kristine Amlund Hagen. ©2022 | Personvern og informasjonskapsler | Tilgjengelighetserklæring |