Diskusjoner rundt bruken av evidensbaserte tiltak i skolen preges av en motsetning mellom ideer om kvalitetssikring og profesjonell autonomi. Men trenger det ene å utelukke det andre?
Gode lærer-elev-relasjoner er en sentral faktor i emosjonell støtte, og viktig i utøving av lærerrollen. I denne artikkelen ser vi nærmere på læreres emosjonelle støtte i norske skoler og identifiserer et sentralt område som kan styrke denne støtten ytterligere.
Hvilken effekt kan VR-teknologi ha på barn og unges læring i skolen? Thomas Nordahl, professor ved Høgskolen i Innlandet, ser nærmere på læringseffekter av undervisningsteknologi..
Tiltakene for å slå ned koronapandemien førte til store endringer. Hvordan fulgte NUBU opp de mange sårbare barna og ungdommene?
Gaming er en populær hobby. Dataspillet Fortnite har svimlende 250 millioner brukere på verdensbasis. Men hva betyr kjønn for barn og unges spillerfaringer?
Hensikten med denne artikkelen er å betrakte mobbing blant barn og unge i et traumeperspektiv. Kan mobbing være traumatisk? Og hva betyr det for forståelse av mobbing og for tiltak?
Guttas Campus gir en beskrivelse av et nytt prosjekt i kampen mot frafall i skolen; et to ukers opphold ved en intensiv læringscamp. Guttas Campus er planlagt gjentatt i 2019, hvor det også planlegges en forskningsbasert evaluering av prosjektet.
Mer enn 240 norske barneskoler benytter seg i dag av PALS-modellen for å forebygge og redusere problematferd og for å oppnå et mer positivt, støttende og inkluderende læringsmiljø. Men hvor stort utbytte er det realistisk å forvente?
Mangelen på nytenkning i et fagfelt kan sammenliknes med å sitte fast i en rundkjøring. Det går runde etter runde med en ureflektert resirkulering av gamle ideer og tiltak. Når jeg her tar til orde for å tenke nytt, handler det både om å ta vare på det som har vist seg å fungere og om å ta i bruk ny kunnskap om hva som virker.
Barn som viser vedvarende irritabilitet og hyppige sinneutbrudd er ofte utfordrende både å diagnostisere og hjelpe. Hvem er disse barna og hva kjennetegner dem? Og hvordan kan de best hjelpes?
|
|
|
Nettredaktør: Ida Viksveen Larsen. Ansvarlig redaktør: Kristine Amlund Hagen. ©2022 | Personvern og informasjonskapsler | Tilgjengelighetserklæring |